לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"הצגות" אדר של ח"כ פרוש


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 15/03/1970 (יום ראשון)
חודש אדר מועד, כנראה, לאירועים "סקאנדאליסטיים" בחייו של ח"כ מנחם פרוש. המעשה שעשה בשבוע שעבר בכנסת - כאשר השליך ספר התפילות של הרפורמיים [ 1 ] - הזכיר לוותיקי היישוב "אירוע" אחר, שאירע לפני 38 שנים ואשר עורר שערוריה נוראה בארץ ובתפוצות.

היה זה בפורים 1932. באחד מבתי-הכנסת בשכונה ירושלמית חרדית נערך אז "משחק פורים", בהשתתפות אברכים קנאים מ "אגודת ישראל" הירושלמית. "תוכן" המשחק - "משפט קוק". באותו "מעמד" תבעו לדין את הרב קוק - ולפי כתב-הפלסתר שחובר ל "הצגה", יצא הרב "חייב בדין", ואף ביצעו את "גזר-הדין הקטלני".

כאשר נודע ברבים דבר ה "הצגה", נזדעזעה הארץ כולה. הרבנים וראשי-הישיבות הקהילו קהילות ויצאו בדברים חריפים חסרי-תקדים נגד כל אלה שלקחו חלק ב "מעשה הנורא והמביש".

היו גם שהטילו "חרם" על המשתתפים ב "משחק פורים" מתועב זה. אחד האברכים, שהיו אז בין הפעילים ב "הצגה הפורימית", היה מנחם פרוש.
ומעניין: אחד הלוחמים הקנאיים ביותר נגד השערוריה הנוראה, אף שמו היה הרב מנחם (מנדל) פרוש, קרוב משפחה של הראשון, אשר בספרו "מתוך החומות" הקדיש פרק מיוחד ל "תועבה" הזאת.

בירושלים מספרים, כי במרוצת השנים, כאשר מנחם פרוש התקרב קצת אל "היישוב" ונעשה פחות קנאי, עלה להר-הזיתים, השתטח על קברו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל וביקש סליחה ומחילה על המעשה שעשה בימי נערותו.

דפים בנושא:


הערות:
1. במסגרת הדיונים על חוק השבות וחוק מיהו יהודי, השתלח ח"כ פרוש ברפורמים, והשליך ספר תפילות שלהם על הרצפה.

נח זבולוני הכיר היטב את "הסיפור" ולו רק בגלל מכתב למערכת שנכתב בעקבות כתבתו בעיתון "חרות" בו מסופר המעשה: "אלמונים" לכלכו את ישיבת "עץ חיים", נוסף לכך גם תוכן הכתבה וסגנונה מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1970

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הכנסת ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות