לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

נפטר ל. טרפר, ראש "התזמורת האדומה"


מאת: ללא שם
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 2) - 20/01/1982 (יום רביעי)
לאופולד לייב טרפר, שהיה ראש "התזמורת האדומה" - רשת הביון האנטי נאצית הגדולה ביותר אשר פעלה באירופה במלחמת העולם השניה, נפטר אתמול בבית החולים "ביקור חולים" בירושלים לאחר מחלה ממושכת, בן 77.

בסוף שנות השלושים, ערב מלחמת העולם השניה, עבר טרפר למערב אירופה, שם החל בארגון רשת ריגול אנטי נאצית למען ברה"מ, אשר פעלה בצרפת, בבלגיה, בהולנד ואף בתוך גרמניה הנאצית עצמה. בחלקה הגדול היתה מורכבת הרשת הענפה הזאת מיהודים, והיא כונתה במסמכים נאציים בשם "התזמורת האדומה". רשת זו סיפקה לשירותי הביון הסובייטיים מידע בעל חשיבות ראשונה במעלה כל שנות המלחמה, עד אשר גם ראשי הריגול הנאצים העריכו, כי מידע זה הביא למותם של כרבע מיליון חיילים גרמניים במהלך הקרבות.

לקראת סוף 1942 הצליח הגסטאפו לעלות על רשת "התזמורת האדומה" וטרפר נעצר, אולם הצליח לברוח כדי להמשיך בפעילותו כראש רשת הריגול.

על פי בקשתו וצוואתו יקבר לאופולד לייב טרפר בירושלים. הלווייתו תתקיים ביום ה' בשעה 2 אחה"צ מבית ההלוויות בסנהדריה אל בית העלמין על הר המנוחות בבירה. השאיר אשה לובה ברויידה טרפר ושלושה בנים.

הערות: נח זבולוני שמר קטע עיתון של "ידיעות אחרונות" מאותו תאריך ובו מדובר על פטירתו של טרפר. קטעים אלה נהג לשמור כאשר פורסמו כתבות זהות או דומות לכתבות אותן הוא כתב. עובדה זו, תוכן הכתבה וסגנונה מביאים למסקנה שהיא נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1982

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר המנוחות ירושלים | בית קברות ירושלים סנהדריה ירושלים | רחוב הנביאים 74, ירושלים (בית החולים ביקור חולים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות