לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עמנואל הרוסי מספר על ז'בוטינסקי ב- "דבר לילדים"


מאת: נח זבולוני סופר "חרות"
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 17/01/1964 (יום ששי)
על ההערצה הרבה לזאב ז'בוטינסקי מספר המשורר עמנואל הרוסי, הממונה על יחסי ציבור במשרד הבטחון. במלאות למר עמנואל הרוסי 60 שנה פרסם ב- "דבר לילדים" בגליונו האחרון פרק זכרונות בשם "מדוע זה שמי הרוסי? " בין היתר הוא מספר על אביו שהיה היוזם להוצאת עתון לילדים בשם "ציוני קטן". חברי המערכת היו תלמידי בית הספר העברי בניקולייב שברוסיה.

בין היתר מספר מר עמנואל הרוסי:
יום אחד - בשנת תרע"ג היה הדבר - נתבשרו ציוני ניקולאייב על בואו הקרוב לעירם של המנהיג הציוני הדגול זאב ז'בוטינסקי, שהיה מפורסם אז ברוסיה כסופר בעל עט שנון וכנואם מזהיר. מתברר שגם עיר זו נכללה ברשימת המקומות, אשר בהם הופיע בהרצאתו הידועה "העברית כשפת התחיה הלאומית:.

ועל כולם צהל האב. הנה באה לידיו שעת כושר להפגין את ההישגים של ילדי טיפוחיו. כינס את החברה והציע להם שיקדמו את פני המרצה הנכבד במשלחת וגם יגישו לו את שני הגליונות הראשונים של "ציוני קטן". הצעתו נתקבלה בשמחה. אך כיצד מגישים לאיש מורם מעם זה גליונות דהויים ומרופטים? אמר האב: אל דאגה. בעצם ידי אעתיק את שני הגליונות, ובטוש סיני מיוחד אכתוב, ועטיפה נאה ארכוש. ולא זו בלבד, גם אל הצלם נלך, ובמקום, "כרטיס ביקור" רגיל, תגישו לאיש את תמונתכם.

מיד לבשו את המעילים ויצאו בחבורה צוהלת אל הצלם. התצלום שמור בידי עד היוםהזה. מופיעים בו ארבעה ילדים וילדה אחת, ואילו מעברו השני רשם האב, לפי מספרים, את שמותיהם, ולכל אלה צירף חרוזים מפרי עטו בזו הלשון:
נביא וחוזה! ליום בואך, לשאת מדברותיך, אמרי שפר, על במת "שפר", באנו אליך, לקדם פניך, בתודה, במנחה, ביום המנוחה.

א' ניסן, אלף, תתמ"ה לחורבן.

ובכן הכל טוב ויפה? אל יתהלל חוגר כמפתח ... התצלום הזה לא הגיע מעולם לידיו של ז'בוטינסקי. לא התצלום ולא הגליונות המהודרים שהעתיק האב בכתב הפנינים שלו, בשבתו לילה ארוך עד אור הבוקר כפוף על שולחן כתיבה.

והכל בגלל טעות קטנה אך גורלית. בהעתיקו את הגליונות נותר לו העמוד האחרון של הגליון השני - ריק. ומה עשה ? נטל רשות לעצמו, ומבלי להימלך בדעת הילדים, מילא את העמוד הריק בפזמון של בנו ("זמר לפורים" לזמר בניגון "ליל שימורים" להמצי"ל מאנה), שלא היה כלול בגליון המקורי של העתון. כשבאו חברי המערכת וראו זאת, מיד נזדעקו וצעקו חמס על המעשה, ובצדק. אילו ניחן האב בכשרון של מדינאי, אילו ידע להודות בחן על משגהו ודאי היה מפייס דעתם של הקטנים, אך על אף הבדל השנים הרב היה תמיד כאחד מן החבריא, ומתרגש ומתעקש כאחד מהם ...

מחלוקת לשם שמים - אש זרה מתחילה מרקדת בה. וכך היה גם כאן היא נסתיימה בטריקת הדלת, למבוכת האב הילדים יצאו בחרי אף. הם ויתרו על העטיפה המהודרת ועל ההעתק הנאה ועל התצלום ועל ... בנו של האב. הם נקמו ביד רמה ובאכזריות. חזרו והעתיקו את שני הגליונות תוך השמטת הסיפור של הבן, שנתפרסם שם במקור. בלעדיו הלכו לראיון עם המרצה הנכבד, שקיבלם כפי שסופר אחר כך, בסבר פנים יפות וגם הזמינם להרצאתו. הבן נשאר קרח מכאן ומכאן, עלוב ורצוץ

- מסיים עמנואל הרוסי את זכרונותיו על אותו מקרה מעניין, המגלה הפעם את השפעתו הרבה של זאב ז'בוטינסקי על המוני יהודי רוסיה כמחייה הלשון העברית.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב שינקין 45, תל אביב (בית "דבר") | מיקולאייב, אוקראינה (ניקולייב ברוסית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות