לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תערוכה מיוחדת במינה מוצגת בבנין עירית פראג

אמנים ניצולי מחנה טרזנשטאט מציגים את יצירותיהם


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | בגלויות ישראל (עמוד 4) - 06/02/1964 (יום חמישי)
תערוכה מיוחדת בסוגה, של יצירות ילדי גיטו טרזנשטאט, שהנציחו על הבד ונייר את רשמיהם מהחיים בצל המוות וכן את געגועיהם לבית אמא ואבא, נערכת עתה בפראג, בירת צ'כוסלובקיה.

בבית הישן וההיסטורי של עירית פראג, מתקיימת תצוגת היצירות של ילדי הגטו שהצליחו להשאר בחיים. ילדים אלה ציירו לפני 20 שנה בהיותם נערים בגיל 13-15, בצל המוות, יצירות שלא חשבו שאי פעם יוצגו כדוקומנטים היסטוריים, של הסבל הנורא של העם הנצחי.

תערוכה זו נערכת ע"י המוזיאון היהודי בפראג בשיתוף עם הגלריה האמנותית של עירית פראג. היא מזעזעת ביותר, ובפרט שהתמונות הן של ילדים שכמה מהם תופסים עתה עמדות חשובות בחיים הפוליטיים והאמנותיים. ביניהם, הצייר יהודה בקון מירושלים שכבר הציג בארץ תערוכה על השואה ועתה הוא משמש גם כמורה בבית הספר לאמנות "בצלאל" בירושלים.

יצירות הילדים נשמרו הודות לאנשים שידעו כבר אז להעריך את ערכם האמנותי.

15 אלף ילדים יהודיים הובאו ע"י הגרמנים למחנה הריכוז הנודע לשמצה טרזנשטאט. מ-15 אלף הילדים נשארו בחיים 100 וביניהם 10 אמנים.

הסופר והעתונאי היהודי-צ'כי רודולף אילטיס, שהתעניין בגורלם של הילדים-הציירים, פירסם עתה, מאמר נרגש על התערוכה ועל חייהם של כמה מן הציירים. בין אלה שהצליח הסופר אילטיס לעמוד על המשך התפתחותם ועמדתם בחיים הם: כאמור לעיל, הצייר הירושלמי, יהודה בקון. הלקה, ציירת מפורסמת בצ'כוסלובקיה, דאגמאר ברזטי-הילאר, משוררת בצ'כוסלובקיה, שיריה מתפרסמים במוספים הספרותיים של העתונות הצ'כית. את המנגגינות לקובץ שיריה על "גיטו טרזנשטאט" חיבר המנצח והמלחין הצ'כי יוזף חלופקה. אלנה סינק, עורכת ראשית של הירחון הצ'כי "חדשות הקולנוע", ונודעת כציירת מוכשרת.
איה לאנד, מרצה לשפות זרות באוניברסיטת לנינגראד.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות בגלויות ישראל 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: פראג, צ’כיה (U stare skoly 141/1 110 00 - המוזיאון היהודי) | prazsky orlog, פראג, צ’כיה (בית העיריה הישן) | Terezin, צ’כיה (גטו טרזיינשטט)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות