לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ישישה פולניה מחפשת את לוסיה ויינשטיין

בילדותה נמסרה לוסיה ע"י אביה לפקדון בידי הנוצריה, ועקבותיה נעלמו בישראל


מאת: נח זבולוני סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 6) - 20/02/1964 (יום חמישי)
אשה נוצריה בפולניה אשר בזמן המלחמה הצילה ילדה יהודיה תוך סכנה עצמית, מחפשת עתה את "בתה" זו. היא סבורה שהבת לוסיה (לאה) וינשטיין נמצאת בישראל.

הפולניה הישישה ברוניסלבה וינצקובסקה מרחוב בזסקה 1322 בורשה-פרגה, פנתה לעתונות בורשה בחיפושים אחרי "בתה" היהודיה לוסיה (לאה) וינשטיין, שאת חייה הצילה בהסתירה אותה בביתה.

הדבר קרה בשנת 1942. בחודש ספטמבר הובאה לוסיה בהיותה רק בת 5, ע"י הוריה אל הפולניה, מכרת המשפחה, לשמירה עד יעבור זעם.

בפברואר 1943, כשנוכחה הגב' ברוניסלבה וינצקובסקה כי סכנה צפויה למשפחתה עקב הילדה היהודיה המסתתרת אצלם, עזבה את ביתה ואת ורשה ועברה 130 ק"מ ברגל, כשהילדה לוסיה על שכמה, ובאה לאחותה מריה פזיקובה ללוקוב, שם מצאה מחסה ומקלט לילדה היהודיה.

עם גמר המלחמה חזרה הגב' ברוניסלבה וינצקובסקה יחד עם לוסיה לורשה, ושם רשמה את הילדה בוועד היהודי המקומי בשמה היהודי הקודם, בתקווה כי הוריה נשארו בחיים ובשמה היהודי תוכל הבת להגיע אליהם.

הוועד היהודי הציע לגב' ברוניסלבה וינצקובסקה למסור את הילדה לוסיה למעון ילדים יהודי אשר בשבדברור, אחרי שנוכחו כי מצבה הכלכלי הוא קריטי מאוד; בכאב רב ובצער נפרדה הפולניה מ"בתה" היהודיה ומסרה אותה בהיותה בת 7 למעון הילדים היהודי בשבדברוב.

נפשה של הפולניה הייתה קשורה עם היהודיה, הייתה מבקרת אותה לעתים קרובות בביתה החדש ואף הביאה לה מדי פעם מתנות לחגים וימים טובים. ביום בהיר אחד, כשבאה ברוניסלבה לבקרה כדרכה מימים ימימה, לא מצאה את לוסיה ונאמר לה כי היא יצאה באופן מסתורי לישראל, ומאז נפסק הקשר ביניהם.

אחוזת געגועים וצער פנתה הגב' ברוניסלבה וינצקובסקה לעתונות בורשה בחיפושים אחרי "בתה", שאת חייה הצילה בסכנה בכך את עצמה ואת משפחתה. הגב' ברוניסלבה וינצקובסקה מבקשת מלוסיה בכל לשון של בקשה שהיא תמסור סימן של חיים ותתקשר איתה, כמו כן היא חפצה למסור ללוסיה מזכרות מבית אביה שנשארו אצלה, והן: תמונה משפחתית, תעודות אישיות של אביה שהשאיר באחד הביקורים אצלה בברחו ממחנה המוות אשר בטרבלינקה.

מי מכיר ומי יודע על לוסיה (לאה) וינשטיין, בת חיים יצחק וינשטיין סוחר ידוע בקאלושין, שבעת הכיבוש גר בורשה רחוב לשנה 45, ואחר-כך ברחוב נובוליפקי 17, בגיטו שימש כשומר בית, שם אמה רוזה. כל היודע על בת זו מתבקש למסור עליה פרטים לאחד העתונים הפולניים או ל- "פאלקס-שטימע" בורשה.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 13 Byszewska ורשה, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות