לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב שך מחדש פולמוס ישן: אסר לימוד התניא בישיבות


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 14) - 25/11/1983 (יום ששי)
הפולמוס הישן מלפני כ-180 שנה על לימוד ספר התניא התחדש בימים אלה. בהוראה שנתן לתלמידיו הרב אליעזר מנחם שך, ראש ישיבת פוניבז בבני-ברק ונשיא מועצת גדולי התורה לשעבר, אסר עליהם ללמוד את ספר התניא, שחיבר לפני כ-200 שנה מחוללה ומייסדה של חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן בן ברוך מלאדי, המכונה האדמו"ר הזקן. הוראה זו של הרב שך עוררה סערה בקרב חסידי ליובאוויטש בארץ ובחו"ל.

במכתב חריף מאד, שנכתב לפני כשלושה חודשים ושהופץ בין הישיבות הליטאיות, תוקף הרב שך את תנועת חב"ד ומכנה אותה בשם "כת". במכתבו הוא עונה לתלמיד שלו, השואל אותו בעניין לימוד ספר התניא בישיבה.

הרב שך כותב בין היתר את הדברים הבאים:
וזה הדבר אשר שמעתי ורעדה אחזני, כאשר כח הידוע, אשר מלפנים היתה נחשבת לאחת משיטות החסידות עם גדולי תורה ויראה, והליכתם היתה על פי שיטתם כפי קיבלו מרבותיהם.

אולם לדאבוננו הרב סטתה כת זו מדרך הישרה והרבו לדבר גבוה גבוה, דברים אשר אין לשמוע ואסור לשמוע, ועקרו את האני מאמין המקודש לנו, בתבנית אדם בן תמותה, ומסיתים, ומדיחים כל אופני הסתה, ומלמדים את ספר התניא וכוונתם בזה למשוך לשיטתם ודעתם את כל מי שמתפתה, וכפי ששמעתי שקבוצה מבני הישיבה ומהאברכים משתתפים עמם בלימוד ספר התניא, ובחלקת פיהם מצליחים להשפיע על אברכים ובחורים תמימים, ועל-ידי זה כבר אינם מסוגלים להמשיך ללמוד ולעלות בתורה ויראה, כי אצלם אין לימוד התורה יסוד היסודות, ולדעתי זהו נטע זר בישיבה וחתירה תחת קיומה בעלייתה בתורה ויראת שמים, ובלימוד התורה העיקר הוא לדעת האסור והמותר, ורק אחרי שנתמלא כרסו בבשר ולחם, כמו שכתב הרמב"ם בסוף פרק ד' מהלכות יסודי התורה, יש לו להתעסק בפנימיות התורה, ובכלל אין להתייחס לכל הדעות וההשקפות ואין להתחשב עמהם כי רובם הם דברים חדשים.

מקורבי הרב שך מסבירים את הדברים החריפים של רבם כמכוונים נגד חב"ד דהיום ולא נגד ספר התניא עצמו. הרב שך מתכוון בעצם למתוח ביקורת על המבצעים הראוותניים של חסידי חב"ד, כדוגמת "הטנק", "צבאות ה'" ו"משיח עכשיו".

מכתבו של הרב שך גרם כאמור לסערה בקרב חסידי חב"ד בארץ ובחו"ל, ומחכים לתגובה חריפה מצד חוגי חב"ד באמריקה ובארץ.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב רבי אבא גרוסברד 7, בני-ברק (ישיבת פוניבז’) | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק (מגורי הרבי מלובביץ’)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות