לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

והוא רחום יכפר עוון ... בנטורי קרתא


מאת: רנ"ז
פורסם: חרות | על ימין ועל שמאל (עמוד ב') - 17/01/1951 (יום רביעי)
אחרי השואה שבאה על יהדות אירופה ועל ישיבותיה, העתיקה שארית הפליטה של ישיבות הגולה את אהליה לארץ ישראל ובעיקר לירושלים. רובן של הישיבות, ראשיהן ותלמידיהן, היו בגולה חברים ואוהדים של "אגודת ישראל" ולאחר שהאגודה בארץ ישראל "סטתה" קצת מדרכה הצטרפו הללו ל- "נטורי קרתא".

בירושלים נמצאת "ישיבת מיר" שבראשה עומד הרב א. י. פינקל בנו של "הסבא" מסלבודקה. חתנו של הרב הנ"ל הרב שמואלביץ שגם הוא אחד מראשי הישיבה הנ"ל השיא את בתו הבכורה. החתונה היתה על "טהרת הצניעות", ולכן זכה הנל לברכה מאת החברה "שהשמחה במעונם" שע"י משמרת הצניעות מיסודה של "נטורי קרתא", כדלהלן: "להרב ... וכו', על שהעמיד שמירה מדוייקת שלא יתערבו אנשים ונשים בשמחתם".

לכאורה הכל טוב ויפה, אלא "מעשה שטן" קרה "אסון", בנשואי בתו של הרב הנ"ל, השתתף הרב הראשי הרצוג ונתכבד בסידור הנשואין של הזוג הצעיר. בחוגי "נטורי קרתא" נתעוררה צעקה: הייתכן? איך זה הרשה הרב הנ"ל להזמין ולכבד את "הרב הריפורמי הציוני ד"ר הערצוג" לסדר קידושין. זעמם של נטורי קרתא ניתך אפילו על חברת "שהשמחה במעונם" ברשימה שפרסמו בעתונם תחת הכותרת: תערובות והתבוללות, כדלהלן:
בגליון הקודם ראיתי מודעה מטעם חברת "שהשמחה במעונם" בה הם מעניקים יישר כח לחתונה על ששמרו על גדרי התערובות, שלא יתערבו שם אנשים ונשים. מה לי אם היו תערובות נשים, או היתה תערובת של רב חפשי העומד בראש כת של מורדים ומרימה יד בתורת משה, שני אלה מאוסים לפניו ית'. כל אחת בפני עצמה תועבה היא. (הוברר לנו כי הסבא שליט"א שותף אתנו בצרה זו ודווקא נקודה זו, יש בה משום עידוד מה, טיפות נוחם בכוס המרירות).

ובאם אתם סבורים שבזה נגמר ענין "ביש" זה אינכם אלא טועים. בינתיים קרה "מאורע חשוב" בירושלים: בתו של ר' עמרם בלויא, ראש "נטורי קרתא" התארשה עם בנו של ר' ישעיהו שיינברגר שגם הוא מראשיה, והיות שהחתן הוא תלמיד ישיבת מיר, נתכבד הרב שמואלביץ ראש הישיבה, בכתיבת התנאים, המעשה האחרון הגדיש את הסאה, ואנשי "נטורי קרתא" שואלים: הייתכן? רב שהשיא את בתו ומצא לנחוץ לכבד את הרב הרצוג הציוני, נתכבד בכתיבת התנאים אצל בניהם של ראשי "נטורי קרתא" ?
והדברים הגיעו עד הגשת פטיציה ובה מחאה על מעשהו "המחפיר" של ר' עמרם בלויא.

כשראה האחרון שהקדיח את תבשילו, הלך ופרסם מודעת-חרטה בבטאון של "נטורי קרתא" בזו הלשון:
לרבים המצטערים על שבמסיבת כתיבת התנאים של בתי תחי' נתכבד מי שהוא, אשר זה לא כבר השיא את בתו, ומצא לכבד את הרב הציוני ד"ר הערצוג להיות מסדר הקידושין. הנני להודיע כי אני לא גרמתי את כבודו של הנ"ל. והוא רחום יכפר עווני את התרפיתי במלאכתי ח"ו ויה"ר שלא יתחלל שם שמים על ידינו ח"ו ויתגדל ויתקדש שמי רבא בבי"א.

ר"ח שבט תשי"א, כעתירת, עמרם ברש"י בלויא

עכ"ל.

יש לקוות שעי"כ "נתכפר העוון" ...

הערות: עכ"ל = עד כאן לשונו


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות על ימין ועל שמאל 1951

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב בית ישראל 3, ירושלים (ישיבת מיר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות