לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תגובה הלכתית חריפה של רב ירושלמי על עדות נאשם ארגון הטרור לבני


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 14/05/1985 (יום שלישי)
אנשי הטרור היהודי מסכנים את השלום וחיי הציבור ויש להם דין רודף שלפי ההלכה כל אחד מצווה להורגם, כדי להציל את הנרדף – קבע רב ודיין בישראל.

תגובה הלכתית חריפה זו נשמעה מפי הרב שילה רפאל רבה של קרית משה בירושלים, על עדותו של מנחם לבני מנאשמי המחתרת העברית בבית המשפט שלפיה רבני "גוש אמונים" הרבנים ולדמן, לוינגר, אריאל וליאור היו בסוד פעולותיו של ארגון הטרור היהודי ואחדים מהם אף רצו להשתתף בהן.

הרב שילה רפאל, בנו של שר הדתות לשעבר ד"ר יצחק רפאל ונכדו של שר הדתות הראשון, הרב יהודה לייב מיימון, שהינו גם דיין בבית הדין הרבני בירושלים, שומר על איפוק בדבר שיש לו השלכות פוליטיות. לאחר עדותו של מנחם לבני, חרג ממנהגו והגיב בפני כ-200 מתפללי בית הכנסת הגדול בקרית משה.

מקור הכתבה

[מקור הידיעה כפי שנכתב על ידי נח זבולוני]

תגובה הלכתית למה שנאמר השבוע במשפטם של עצורי המחתרת שמענו השבוע מפי הרב שילה רפאל רבה של קרית משה בירושלים. הרב רפאל, בנו של שר הדתות לשעבר ד"ר י. רפאל ונכדו של הרב י. ל. הכהן מימון שר הדתות הראשון במדינת ישראל, עקב היותו גם דיין בירושלים, שומר על איפוק בדבר שיש לו השלכות פוליטיות.

אמנם השבוע חרג ממנהגו ואמר בפני 200 מתפללי בית הכנסת הגדול בקרית משה: הרמב"ם קובע בהלכות יסודי התורה שאם באים נכרים ואומרים לישראל: "תנו לנו אחד מכם ונהרגו, ואם לא נהרוג את כולכם - יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל". תמוה איפוא המסופר בספר שופטים פרק ט"ו שאנשי יהודה הסגירו את שמשון ליד הפלישתים, לפי בקשתם. לפי ההלכה היו צריכים ליהרג כולם ולא למסור את שמשון לידי האויב.

השיב הרב רפאל בשם הרב מאיר שמחה הכהן בעל ה- "אור שמח", מגדולי הדור שעבר: שמשון סיכן במעשיו את הרבים (תעלוליו הרבים בפלישתים, והבערת שדותיהם והתגרותו בהם שלא לצורך) ודינו מפורש בשולחן ערוך חושן משפט (תכ"ה): "מי שמסכן רבים כגון שעוסק בזיופים במקום שהמלכויות מקפידות, דינו כרודף ומותר למסרו למלכות". שמשון היה איפוא רודף את עם ישראל והסגרתו היתה כדין.

היתה זו תגובה נאותה למה שאומר מנחם ליבני, עציר המחתרת בשמם של רבנים מסויימים כאילו ההלכה מתירה פיגוע המוני בערבים והתגרות בהם.

הערות על גירסת המקור: במקור ניתן למצוא את ההסבר מדוע מגיע דין רודף לאנשי המחתרת היהודית, תוך התבססות על הרמב"ם, על ספר שופטים ועל דברי הרב מאיר שמחה הכהן. הסבר שבכתבה שפורסמה מסתכם במשפט קצר אחד.
- אלי זבולוני




© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1985
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה בכתב ידו של נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב קוסובסקי 14, ירושלים (בית הכנסת אוהל יצחק - קרית משה) | רחוב רמת הגולן 23, ירושלים (מזכירות גוש אמונים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות