לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מקווה הטהרה היחיד שנסגר במוסקווה ייפתח ע"י השלטונות

הבטיח הממונה על הדתות בסובייט העליון בעת ביקור בארה"ב


מאת: נח זבולוני סופר "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 2) - 05/11/1986 (יום רביעי)
קונסטנטין קארצ'ב הממונה על עניני הדת בסובייט העליון הבטיח כי המקווה טהרה היחיד של מוסקווה שנסגר ע"י השלטונות ייפתח מחדש לציבור הרוצה לשמור על "טהרת המשפחה" והפקידים שסגרו אותו פעלו נגד החוקה הסובייטית ויבואו על עונשם.

קונסטנטין קארצ'ב יו"ר הוועדה לעניני הדת בברה"מ המכהן בדרגת שר, שוהה בארצות הברית כאורח של הרב ארתור שניאור, רבה של בית כנסת במנהטן ודמות רבנית ידועה בארה"ב שיש לו מהלכים גם מעבר למסך הברזל. בראיון עם עורך ה- "אלגמעיינער ז'ורנל" גרשון יעקובסון המופיע בניו-יורק, אמר קארצ'ב כי כל זמן שהוא יעמוד בראש המחלקה לעניני הדת בסובייט העליון לא יתן את ידו לסגור בתי כנסת ובתי מדרש ואף מנינים פרטיים בהם נערכות תפילות בציבור, וזאת בהתאם לחוקה הסובייטית הנותנת חופש לערוך פולחן ולהאמין באלקים ... לכל אזרחי המדינה.

קארצ'ב הוסיף ואמר, כי לדעתו זה עוול משווע שבברה"מ ישנם קשיים בהשגת בשר כשר ויש לחפש בנרות מוהל, רב וכלי קודש אחרים, לכן הוא מחפש מועמדים מתאימים בין הנוער היהודי בברה"מ על מנת להכשירם לכהונת רב, שוחט, מוהל, סופר סת"ם וכו'.

קארצ'ב בלווית מארחו הרב ארתור שניאור, ביקר בבתי כנסת שונים בניו-יורק, ובמקומות המרוכזים ע"י אוכלוסיה יהודית חרדית כמו ויליאמסבורג ואחרים והראה בקיאות בעניני הדת היהודית ובמנהגיה.

הוא השתתף בהקפות של שמחת תורה בבתי-הכנסת של הרב שניאור ורקד עם כל המתפללים. כמו כן נפגש עם תינוקות של בית רבן ועם שני ילדים שבאו מברה"מ ולומדים בישיבה של הרב שניאור. הוא שוחח עמם על נושאים דתיים ויהודים.

לשאלה למה השלטונות הסובייטיים לא מתירים ליהודי ברה"מ לצאת מגבולותיה כדי לשמור על יהדותם ענה כי בעית ההגירה מרוסיה אינה שאלה דתית אלא פוליטית.

לשאלה נוספת מפני מה אוסרים את לומדי עברית ויהדות בברה"מ לצאת ענה ואמר לא בגלל שלומדים את השפה או ענינים יהודים, אלא בגלל שהם עוברים על החוקה הסובייטית ולא פירט.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1986

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 163 E 67th St, ניו יורק, ארצות הברית (בית הכנסת של הרב ארתור שניאור) (Park East Synagogue - בית הכנסת זכרון אפרים) | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל) | Bolshoy Spasoglinishchevskiy per., 10, מוסקבה, רוסיה (מקווה בית הכנסת המרכזי) (בית הכנסת כורל, בית הדין הרבני)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות