לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הקרמלין שוקל פתיחת ישיבות ומסעדות כשרות ברחבי ברה"מ


מאת: נח זבולוני סופר "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 29/05/1987 (יום ששי)
בקרמלין שוקלים להתיר ליהודי ברה"מ לפתוח ישיבות כדי להכשיר מתוך האוכלוסייה היהודית ברוסיה הסובייטית רבנים וכלי קודש שישמשו בכהונה בערי ברה"מ, מגלה השבועון "אלגעמיינער ז'ורנאל".

קבוצת רבנים חברי הסתדרות הרבנים בארה"ב המזוהה עם המפד"ל: דוד הולנדר, ד"'ר ברוך אהרן פופקו, אשר צפתמן ושלמה רודמן, שחזרה מביקור של עשרה ימים במוסקווה, לנינגראד וריגה, דווחה על ביקורה לחברי הסתדרות הרבנים.

לפני צאתם של הרבנים למוסקווה הם ביקרו בשגרירות ברה"מ בואשינגטון וקיימו שיחה לבבית עם הפקיד הבכיר של השגרירות אלכסנדר סימונוב, על ביקורם.

במוסקווה נפגשו הרבנים עם הממונה בדרגת שר על ענייני הדת בקרמלין קונסטנטין קארצ'ב. הפגישה היתה לבבית וקראצ'ב אמר להם, כי הם רשאים לבקר במשך שהותם ברוסיה בכל מקום אשר הם חפצים. הרבנים נפגשו עם יהודי מוסקווה, לנינגראד וריגה, ביקרו בבתיהם, ערכו פגישות, הוזמנו לסעודות שבת ונאמו בבתי הכנסת בפני קהל המתפללים.

בשיחה עם קארצ'ב הוא מסר לרבנים, כי בברה"מ קיימים 109 בתי כנסת הפועלים כל ימות השנה. נוספים לאלה 18 בתי תפילה (מניינים). קארצב' הבטיח, כי יתירו לששה צעירים אזרחי ברה"מ לצאת לארה"ב להשתלם בישיבות ובסמינרים לרבנים, כדי לקבל הסמכה לכהן כרבנים, חזנים וכלי קודש בערי ברה"מ המאוכלסות ביהודים. כמו-כן יתירו למספר דומה של רבנים או מורים לבוא מארה"ב לברה"מ, כדי להדריך את הרבנים בוגרי הסמינרים בארה"ב. קארצ'ב סיפר, כי בטיפליס (גרוזיה) ישנה מסעדה כשרה ובדעתו לפתוח מסעדות דומות באותן הערים שתיירים מבקרים בהן. הדבר ייעשה על-ידי סוכנות הנסיעות הסובייטית "אינטוריסט" והוסיף, כי אין לו התנגדות ואף מוכן לפתוח שלוש ישיבות בשלוש ערים למטרה זו.

יצויין, כי הרב פופקו והרב יחזקל לוקשטיין נשיא מועצת הרבנים בניו-יורק, שביקר בנפרד במוסקווה הופיעו ב"רשימה השחורה" של אישים שאינם רצויים בברה"מ והכניסה לגבולות המדינה נאסרה עליהם מפני שניהלו מאבק חריף בעד יציאת היהודים מרוסיה ובעד חופש פולחן דתי. במיוחד הרב פופקו שפרסם ספר על ביקוריו הקודמים בברה"מ, שלא מצא חן בעיני הסובייטים.

לפני שעזבה משלחת הרבנים את מוסווה בדרכה לארה"ב ניסו להתקשר עם רבה של מוסווקה אדולף שיוביץ, אך נאמר להם כי הוא לא במוסקווה. תשובה דומה קיבלו גם מביתו של הרב לויט, רבה של לנינגראד.

ביום בו עזבו הרבנים את ברה"מ הם טלפנו שוב אל ביתו של הרב שיוביץ שהגיע מבודפסט למוסקבה וביקשו להיפגש עמו, אך הוא ענה להם בעברית רהוטה כי הוא מצטער, עליו לצאת לפגישה מחוץ לעיר.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1987

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Tbilisi, גאורגיה (טיפליס) | ריגה, לטביה | סנט פטרבורג, רוסיה (בעבר לנינגרד) | מוסקבה, רוסיה | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות