ירושלים כ"ו אדר תשל"ה
לכבוד
הרב עדין שטיינזלץ רחוב גרץ 5 ת.ד. 1458
ירושלים
שלום וברכה!
אבקשך להבהיר לי את דבריך כפי שהובאו בפירושך על המשנה
במסכת ברכות דף נ"ה ע"א. כל חותמי ברכות שבמקדש היו אומרים עד העולם וכו'. הנך מפרש לא כמו
רש"י ויתר הראשונים, המפרשים שמדובר
בש"ץ שגומר את הברכות בברוך אלוקי ישראל עד העולם, אלא מכוון לקהל העונה אמן, והכוונה שבמקום אמן היו עונים ברוך ... עד העולם.
גם בגמרא דף ס"ג ע"א הינך חוזר על הפירוש שלך שמדובר על העונים ולא על השץ.
ברי לי כי הינך מסתמך על איזה ראשון שמפרש אחרת מאשר רש"י ונראה לי כי ראיתי פעם פירוש דומה למרות שלא משמע כן מן הגמרא.
אולם תמהני על דבריך ב
"אורח ההלכה" בדף ס"ג שם נאמר כי בבית המקדש לא היו עונים אמן אחר הברכות כי אם "ברוך ה' ... מן העולם" (
רמב"ם, ספר זמנים הלכות תענית פד' הטו) מאין לקחת נוסח זה ברמב"ם. עיינתי פעם ועוד פעמים ושם נאמר אחרת וז"ל: והן עונים אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
אבקשך מאוד לציין לי במכתב תשובה את המקור ממנו לקחת את הנוסח כפי שהינך מביא ברמב"ם הנ"ל.
בכבוד רב.
נח זבולוני
מכתב תשובה
כב' בתמוז, תשל"ה
לכבוד
מר נח זבולוני
רח'
קרית משה 7
ירושלים שלום וברכה,
סלח נא לי על האחור בתשובתי, זמני כה דחוק עד שלא יכולתי עד כה להתפנות ולהשיב על מכתבך.
רב תודות על הערותיך, שכל הערה יש בה משום "ללמוד וללמד".
אשר לפירושי לענין חותמי ברכות, ראה נא
ביומא סט' ע"ב, וראה בעקר בתו"י שם ובדיטב"א שם.
ולענין ההלכה ברמב"ם טעות היא בציון המקום וצריך להיות:
הלכות תפילה פמ"ד ה"ט וראה שם במ"מ שם ובמקור שמציין
למסכת תענית שם.
בברכה
ע. שטיינזלץ
דפים בנושא:
Powered By