המדליק חשמל
בשבת אסור למדליק ולכל בני ביתו להינות מן האור ועליהם לצאת מן הבית עד צאת השבת - הלכה זו פסק הרב
עובדיה יוסף לשעבר הרב הראשי לישראל ומנהיג
ש"ס.
יש להניח כי הרב יוסף
בפסק ההלכה שלו מסתמך על הנאמר במקורות: במבשל בשבת במזיד, במוצאי שבת יאכלו אחרים אבל לא הוא, הוא לא יאכל עולמית. ואם בשל בשוגג למוצאי שבת יאכל בהן הוא ובין אחרים אבל בשבת לא הוא ולא אחרים (שבת ט"ו,
רמב"ם הלכות שבת פרק ו' הלכה כ"ג).
הרב יוסף סובר כי הדלקת חשמל בשבת היא מלאכה גמורה ואסורה מן התורה, אולם אם הדליק החשמל בשוגג פסק הרב יוסף כי אינו צריך לצאת מן הבית משום שאיסור הנאה מהדלקה בשבת הוא משום קנס דקנסוהו שעבר עבירה ולא קנסו, אלא אם נהנה ממש, כגון קורא לאור החשמל או שאר עבודות. אבל הישארות בבית כשיש שם אור בלי הנאה ישירה לא קנסוהו. וזה דומה לאור
חנוכה שאסור להשתמש בו אלא לראותו בלבד, אבל אינו מחוייב לצאת מן הבית, זה דווקא אם הדליק בשוגג, אבל במזיד צריך הוא ובני ביתו לצאת מן הבית ...
לשאלה כמעט דומה, אם כיבה את החשמל בשבת האם מותר לו לישון במיטתו באותו החדר שכיבה את החשמל, פסק הרב להקל. הטעם הוא כי השינה אינה הנאה ישירה ממש, אלא גרמא, כמו גרמא בנזיקין שאינו חייב לשלם אם גרם למישהו היזק ע"י גרמא ולא באופן ישיר, ולא דומה למבשל
בשבת שנהנה מן התבשיל גופא.
יצויין כי בשאלות כמעט דומות כבר דשו ברבים הקדמונים.
דפים בנושא:
הערות: החלק הראשון של הכתבה המופיעה בכתבה זו, פורסם במדור "מה בירושלים":
מערוך ברחם.
נראה כי הכתבה הנוכחית, הייתה "יותר מדי הלכתית" וכוללת יותר מדי מונחים מתחום התלמוד וההלכה, עד שעיתון "
דבר" אמר: "דייני".
- אלי זבולוני
Powered By