רבני
ירושלים ובני ברק יושבים על מדוכה הלכתית "קשה" והיא: מוצא אבידה ועליה סימנים מובהקים שלפי ההלכה על
המוצא להחזיר לבעלה. השאלה היא אם מצא בגד שהצניעות רחוקה ממנו בלשון המעטה, מה דינה, האם חייבים להחזיר את האבידה לבעלה או לא ?
רב אחד פסק שמוצא האבידה יסע לשוק ערבי וימכור את הבגד הבלתי צנוע לאשה ישמעאלית ואת הכסף יחזיר לבעל האבידה ... כי את הבגד הבלתי צנוע אסור להחזיר לבעלת האבידה שתוסיף ללבוש בגדים בלתי צנועים.
לשאלה נוספת, מי שמצא בובה יקרה ורצה להשיב לבעלה. הבעיה, היות שהבובה היא שלמה כל האיברים שלה, ולדעת פוסקי הלכה אסור להחזיק
צורת אדם כזו בבית. נשאלת השאלה האם המוצא יוריד אחד מאבריה לפני שיחזיר את הבובה, או יש להשיבה מיד ?
על שאלה זו פסקו כי ישנם מקלים בבובות
משחקים ואין רשות להוריד אחד מן האיברים, ויש להחזיר כמות שהיא ... שתי התשובות לשאלות ההלכתיות ניתנו מתוך שיעור שהשמיע הרב יצחק זילברשטיין רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק.
ועל
פסק הלכה זה קמו עוררין שטענו ומצאו סימוכין במקומות שמותר להשמיד את הבגד ולא צריך ללכת לשוק הערבי ולמכור אותו ולהחזיר את הכסף לבעלת הבגד הבלתי צנוע. שם כתוב: "דרב אדא בר אהבה ראה כותית אחת שהייתה לבושה כרבלתא (בגד אדום, שראו את הבגד כבגד של פריצות - הערוך - נ.ז.) הוא חשב שהיא בת ישראל ולובשת בגד של פריצות. מה עשה ? קם וקרע את הבגד". מכאן משתמע שכל שכן שאסור לטפל בבגד של פריצות ואסור להחזיקו בבית וכל שכן שאין צורך ואין חיוב לנסוע לשוק ערבי בכדי להחזיר לאשה את כסף הבגד.
ערעור נוסף שאסור למכור את הבגד הבלתי צנוע למי שאינו יהודי כי גם הוא מצווה על איסור "גילוי עריות" ובגד לא צנוע הינו אביזרייתו של גילוי עריות ואסור להכשילו, כי לפי ההלכה מותר לפשוט את הבגד מגוף האישה ולקרוע אותו. הלא זה כמו מי שמצא קתלי חזיר. האם במקרה זה הוא חייב ללכת ולמכור ולהחזיר לבעל האבידה של החזיר? הלא בנידון יש חיזוק עובדי עבירה רחמנא ליצלן.
בעניין הבובה האם מותר להוריד את הראש או איבר אחר מגופה, הדבר שנוי במחלוקת פוסקים והשאלה נשאלה בתיקו (תשבי יתרץ קושיות ובעיות).
Powered By