לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בקהילות ישראל בגולה

האם תבטל ממשלת מרוקו את בתי-הדין הרבניים?


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 05/12/1965 (יום ראשון)
ממשלת מרוקו עומדת לבטל את סמכותם של בתי-הדין הרבניים במרוקו שפסקי הדין שלהם בענייניה הפנימיים של העדה היהודית היו מוכרים עד כה ע"י הממשלה.

לפני זמן מה מינתה הממשלה את רבה הראשי של יהדות מרוקו, הרב שאול דנן בן ה-80, מצאצאיו של הרמב"ם ואת הרב אנקוה, ששימש במשרה זו לפניו, לשופטים בבית המשפט העליון הממשלתי של מרוקו.

עם מינויים של שני רבנים אלה ששימשו כדיינים בבית הדין העליון הרבני לשופטים בבית המשפט החילוני, רואים חוגים שונים אזהרה לביטולם של 32 בתי הדין הרבניים במרוקו, שפסקי הדין שלהם בתוך העדה היהודית היו מוכרים ע"י הממשלה.

* * *


אנדרטה לזכרו של ד"ר לודוויג זמנהוף יוצר השפה הבינלאומית "אספרנטו", תוקם בעיר מולדתו ביאליסטוק. התוכנית תוצא לפועל בשנה הבאה לציון יום הולדתו ה-107 של רופא העיניים היהודי ד"ר ל. זאמנהוף ועת שתתכנס בוורשה הוועידה ה-18 של איגוד האספרנטיסטים בפולין.

תכנית האנדרטה עובדה ע"י הפרופ' סט. ליסובסקי מווארשה שיקבל עבורה את הפרס הראשון בקונקורס שנערך ע"י משרד התרבות והאמנות בפולין.

קרן מיוחדת למטרה זו הוקמה ע"י איגוד האספרנטיסטים בפולין שחבריו ואספרנטיסטים מארצות אחרות תרמו את מרבית הסכום הדרוש למימוש התכנית. כן נתקבלה תרומה מקרן למען שיקומה של העיר ביאליסטוק.

* * *


אחדים ממכתביו של מנחם-מנדל אל רעייתו שיינה-שיינדל פרי יצירתו של שלום עליכם פורסמו בראשונה בתרגום רוסי בירחון הסובייטי "ניעווא" המופיע בלנינגרד.

המכתבים הראשונים של מנחם-מנדיל אל שיינה-שיינדל באידיש פורסמו עוד בשנת 1892 ורק בשנת 1909 הם הופיעו בצורת ספר שנקרא "רומן במכתבים".

שלום עליכם המשיך לפרסם את המכתבים בשנת 1913 בעיתון היהודי "היינט" שהופיע בווארשה. עתה פירסם הירחון "ניעווא" בתרגומו של א. בילוב כמה מהמכתבים ברוסית, כשהם מלווים בציוריו של האמן הרוסי הנודע א. זמצוב.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: סנט פטרבורג, רוסיה | Icchoka Malmeda, ביאליסטוק, פולין (Skwer Ludwika Zamenhoffa - האנדרטה לזכרו של זמנהוף) | רבאט, מרוקו (בית דין גבוה לערעורים הוקם בעיר זו)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות