לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

רומניה, פולין

"גילויים" בלוח היהודי


מאת: שירות "מעריב"
פורסם: מעריב | העולם היהודי (עמוד 19) - 12/09/1976 (יום ראשון)
ועד הקהילות היהודיות ברומניה הוציא לוח לשנת תשל"ז בפורמאט כיס, שאת שערו מעטרת מנורה מסוגננת, בעלת שבעת קנים ומגן דוד.

הלוח, כתוב בשלוש שפות (קצת עברית, יותר אידיש והרבה רומנית) ומציין מועדים, ימי הזכרון וכו'. מובא בו "קדיש" ו- "יזכור" גם ברומנית, תעתיק לועזי, כדי שיוכל לאמרם גם מי שאינו יודע עברית. בלוח כלולים "שמע ישראל", הברכות של הטלית, התפילין והדלקת הנר של שבת; וכן כתובותיהן של המסעדות הכשרות הפועלות ברומניה, ציטוט מהחוקה הרומנית המבטיחה את חופש הפולחן הדתי, ותמונותיו של הרב הראשי מ. רוזן (שש פעמים).

במדור "תאריכים חשובים", המובא בראשית הלוח, כלול גם ה-26 בינואר 1918, שהוא יום הולדתו של נשיא רומניה ניקולאי צ'אושסקו ...

גם "ועד הקהילות היהודיות בפולין", הוציא לקראת השנה החדשה, לוח כיס עברי-פולני בעריכתו של המלומד היהודי מלובלין, שלום גארן.

בחלק בשפה הפולנית, ניתנה סקירה קצרה והסבר על האלף-בית העברי, צורת האותיות וביטויין, והסבר על ההבדל בין ההברה האשכנזית והספרדית.

מתוך קריאה בלוח מתברר, כי בפולין "מתפקדות" 19 קהילות יהודיות דתיות והן: וארשה, בילסק, ביאלה, ביטום, צ'נסטיחוב, גלייויץ, קאטוביץ, קראקוב, ליגניץ, לובלין, לודז', סוסנוביץ, שצ'צין, שוידניץ, טארנוב, וולבזיך, ורוצלב, זגוזלץ וזשארי.

דפים בנושא:


הערות: נושא לוח השנה היהודי שהופיע רבות בכתבותיו והעובדה שנח זבולוני שמר גזיר עיתון זה מוכיחה שכתבה זו נכתבה על ידו.

בשנת 2014 גיליתי דף מודפס על ידי נח זבולוני המכיל את החלק השני כל כתבה זו. עובדה זו מחזקת הערכות אחרות שעשיתי לגבי כתבות שפורסמו ללא שמו של רנ"ז


מקור הכתבה


"ועד הקהילות היהודיות בפולין", הוציא לקראת השנה החדשה, שנת תשל"ז, לוח כיס עברי-פולני בעריכתו של המלומד היהודי מלובלין, מר שלום גארן .

הלוח מכיל את כל חגי ומועדי ישראל, זמן הדלקת נרות, תפילות של ברכת החודש, הזכרות נשמות, תפילת אמירת קדיש, אזכרה מיוחדת לקהילות היהודיות בפולין שנחרבו על ידי הנאצים ונעלמו מן המפה היהודית בכולם, ואזכרה לגיבורי גיטו ורשה.

בחלק בשפה הפולנית שהוכנס לפי דרישת היהודים הגרים בפולין ואינם שולטים באידיש ועברית, , ניתנת סקירה קצרה והסבר על האלף-בית העברי, צורת האותיות וביטויין, והסבר על ההבדל בין ההברה האשכנזית והספרדית. כן מובאים בחלק זה הסברים על החגים והמועדים היהודיים, וכל החגים הפולנים הדתיים והלאומיים נכללים בו.

מתוך קריאה בלוח מתברר, כי בפולין "מתפקדות" 19 קהילות יהודיות דתיות והן: וארשה, בילסק, ביאלה, ביטום, צ'נסטיחוב, גלייויץ, קאטוביץ, קראקוב, ליגניץ, לובלין, לודז', סוסנוביץ, שצ'צין, שוידניץ, טארנוב, וולבזיך, ורוצלב, זגוזלץ וזשארי.

בראש הלוח מופיעה הברכה המסורתית "לשנה טובה" שמאחל "ועד הקהילות היהודיות בפולין" לכל בית ישראל בכל אתר ואתר. הלוח יצא בצורה יפה ואסטתית על נייר משובח.

הערות על גירסת המקור: מקור הכתבה מכיל פסקאות נוספות בפרט כאלה המתארות את תכולת הלוח. נראה כי עובדת פירוט הלוח "הרומני" הספיקה לעורכי "מעריב" שצירפו את שתי כתבותיו של רנ"ז לכתבה אחת. - אלי זבולוני


Powered By Click for details


מעריב העולם היהודי 1976
לחצו לפתיחת המסמך
מקור חלק מהכתבה מודפס במכונת כתיבה על ידי נח זבולוני.
בנוסף מצורפת גירסת טיוטה של כתבה זו המתארת את התיקונים שעשה נח זבולוני במהלך הכנת הכתבה.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Twarda 6, ורשה, פולין (ועד הקהילות היהודיות בפולין) | 9-11 Sfanta Vineri, בוקרשט, רומניה (איגוד הקהילות היהודיות ברומניה, ובית הכנסת כורל (המרכזי))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות