לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יהדות מרוקו זועקת להדרכה בתחום הדת


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | בגלויות ישראל (עמוד 3) - 23/04/1964 (יום חמישי)
זעקת מאה אלף יהודי קהילת מרוקו, לעזרה והדרכה רוחנית, מצאה ביטויה במכתבו הגלוי של הרב רפאל אל כרייף חבר "כולל הרבנים" בטאנכיר [כנראה טנג'יר - א.ז.] אשר במרוקו.

הרב רפאל אכרייף פירסם בירחון התורני "פרדס" המופיע בניו-יורק, מכתב בו הוא פונה בבקשת עזרה רוחנית והדרכה לקהילה היהודית שבמרוקו, המונה עתה כמה רבבות נפש, הוא מבקש בעיקר תשומת לב ראויה לשמה לקהילה זו, מאת מנהיגי וגדולי היהדות החרדית.

פנייה חד פעמית

במכתבו אומר הרב אלכרייף, כי פניתו היא חד-פעמית אולם בעלת משמעות רבה. הוא אינו מבקש סעד או עזרה כספית, ואינו דורש דבר, אלא בא להצביע על המציאות ותו לא ...

הרב אלכרייף סוקר את תקופת הזוהר של קהילה עתיקת יומין זו במרוקו, שהתבססה בעיקר בימי גלות ספרד ושבה פעלו הרי"ף, הרמב"ם ואחרים מגדולי היהדות.

גם כיום אפשר עוד להבחין בין המשפחות החשובות של מרוקו, את מנהגי החיים האצילים, המעידים על ירושה קדומה בעלת ערך רב. ועל כך מעידים אלו שעברו דרך מרוקו, ושנכחו בקבלת הפנים החמה והלבבית האופיינית כל כך למקום ולתושביו.

הרב רפאל אלכרייף מדגיש במכתבו - שבמרוקו לא היו תנועות כפירה, כהשכלה, ריפורמה ודומה, וממילא מובן מאליו שגם לא קמו שם תנועות נגד דתיות כמו תנועת המוסר והחסידות. יהדות מרוקו שמרה על המסורת על פי דקדוקיה וגם כיום תופסים החיים הדתיים מקום רב בלב יהדות זו.

אולם דא עקא שעל תקופה זו אפשר לדבר כמעט כך בלשון עבר, משבר רוחני חריף עובר עתה על קהילה זו, משבר היסטורי, משבר באמונה ובדת.
הדור הצעיר נהפך לפתע למשכיל ועם רכישת ההשכלה באה גם נטישת המסורת.
הירידה היא כה מהירה, שאין בידי ראשי יהדות זו הכח לעצרה ... מי שהיה לפני עשר שנים במרוקו, לא מכיר את היהדות המסורתית של פעם, והשאלה העומדת בפני יהדות זו - מה הלאה ?
ושאלה גוררת שאלה, מה עשו או מה עושים אותם האחראים במצב זה? מה עשתה אגודת ישראל העולמית או כל ארגון דתי אחר. מה עשו כדי לקרב את הקהילות הספרדיות העולמיות? שואל הרב בתמימותו. האם היה פעם נציג ספרדי באסיפות בכינוסים או בקונגרסים של ארגונים אלה ?

למה גדולי התורה, שהוטל עליהם לשאת המשא הכבד והרם להיות נושאי בעול עם ישראל לא באו אף מעולם למרוקו לראות את המצב במקום? שואל הרב. הספרדים שגדלו על ברכי התורה שואלים את עצמם מה הסיבה. מדוע גדולי ישראל אינם דואגים לטיפוח היהדות החרדית של מרוקו. ולמה אין דאגה למצבם הרוחני?

ועדיין אפשר לעורר יהדות זו לתחיה רוחנית ולהציל את הנוער היהודי במרוקו מהתדרדרות דתית. מוסדות תורה בטאנכיר מחנכים תלמידים על פי רוח המסורת - גרעין זה נתן את אותותיו וכיום ישנן משפחות אצילות ועדינות החיים סביב מוסדות התורה.

שאלות אלו, מהוות תביעה מהאחראים לדאוג ביתר רצינות ליהדות הספרדית בכל אתר ואתר, ובפרט בארץ כמו מרוקו המהווה כמו "מחסן" ליהדות הדתית ... ולא יהיו קהילות שלמות אלו כצאן ללא רועה ...

מכתבו של הרב רפאל אלכרייף, השאיר רושם חזק על יהדות אמריקה החרדית וכפי שנמסר לנו ישנה התעוררות בייחוד בין חסידי חב"ד להקים במרוקו רשת של בתי ספר וישיבות בנוסח חב"ד. ישיבות המוסר של נובוהרדוק דנות בהקמה של רשת ישיבות בארצות אלו.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות בגלויות ישראל 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 4809 14th avenue Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (הרב שמחה עלברג, עורך ומו"ל "הפרדס") | טנג’יר, מרוקו | מרוקו
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות