לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

נשים מסיעות נשים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 16/02/1993 (יום שלישי)
אלי ששון, ישראלי בעל תושיה, הקים בבורו-פארק שירות מוניות של נשים המסיעות נשים. "אסתר קאר-סרוויס" קוראים לחברה. בבני-ברק ובירושלים מגלים עניין, אך דוחים את האפשרות להקמת שירות דומה, משום ש"התנאים אינם בשלים"

מקובל לתאר את אמריקה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כלל זה חל, כנראה, גם על עניינים, שבעיני אדם מן הישוב נתפסים כיוצאי דופן.

יוצא דופן כזה הוא שירות המוניות החדש שהקים לא מכבר ישראלי צעיר בשכונה החרדית בורו-פארק שבברוקלין, ניו-יורק, והוא על טהרת המין החלש. כלומר, נשים מסיעות נשים, ואילו הגברים נמצאים "מחוץ לתחום".

את המידע הפיקנטי הזה מוסר בגליונו האחרון שבועון היורדים "ישראל שלנו", היוצא לאור בניו-יורק.

שם חברת המוניות הנשית הוא "אסתר קאר-סרוויס", והמייסד והבעלים הוא אלי ששון, יהודי שאינו דתי, אבל תמיד מונחת על השולחן במשרדו כיפה שחורה גדולה, על כל צרה שלא תבוא.

השירות החדש, מוסר השבועון, חולל מהפכה בשוק שירות המוניות של ברוקלין, ובשכונות חרדיות אחרות בניו-יורק.

הרעיון להקמת שירות המוניות הייחודי הזה, עלה בראשו של ששון, בעקבות פסק הדין שהוציא הבית-דין –צדק של שכונת קראו-הייטס, המעוז של חסידי ליובאוויץ', שמשם, כידוע, אמור לצאת הרבי כמשיח לארץ-ישראל.

על השאלה: האם מותר לנשים צנועות לנסוע עם נהגים גברים – פסק הבד"צ הנ"ל:
"כשהאשה לבדה, היא מותרת לנסוע רק ביום, או בלילה כשהדרך מוארת היטב, ורק באותם רחובות שיש בהם תנועה ערה של עוברים ושבים, או של מכוניות; זולת הנ"ל, מותרת האשה לנסוע רק עם שני אנשים כשרים, מלבד הנהג, ואפילו הוא ירא שמים; בנוסף להנ"ל, צריכות הנשים להשתדל עד כמה שאפשר לנסוע רק עם נהג המוחזק לאדם כשר, וד"ל (ודי לחכימא); ועל כן, כדי שלא להיכנס לבעיות הלכתיות, במקום שתוכל להזמין נהגת אשה – רצוי הדבר, ומובן שצריכים לדקדק באיסור היחוד וכיוצא בזה".
עד כאן פסק ההלכה, והסייגים שהוא מטיל על נסיעת נשים במוניות.

הישראלי ששון תפס מהר את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בפסק, והזדרז להקים את חברת "אסתר קאר-סרוויס". החברה מעסיקה, כאמור, נשים בלבד, שנותנות שירותים אך ורק לבנות מינן, ואפילו לא לגברים שהם כשרים למהדרין מן המהדרין.

בשכונת בורו-פארק פועלות כעשר תחנות מוניות, שרובן בבעלות של ישראלים. ישראלים רבים המגיעים לארצות-הברית, מוצאים בתחילת דרכם האמריקאית את פרנסתם כנהגים בחברות הללו.בשכונות החרדיות בניו-יורק נפוצו שמועות על מעשים בלתי כשרים בין נשים חסודות לנהגי המוניות, כפי שנאמר: "אין אפוטרופוס לעריות". הקמת התחנה של אלי ששון נותנת אלטרנטיבה לנשים, ומונעת "מעשים בלתי כשרים".

ספרדיה או אשכנזית

אלי ששון עצמו החל את דרכו במולדת החדשה כנהג בחברת המוניות "אל-על קאר סרוויס". לאמריקה הגיע לפני שש שנים, לאחר שחיסל את חברת המוניות שלו ברמלה, "בגלל מס הכנסה ומס ערך מוסף", לדבריו. מלבד חברת מוניות היה לו ברמלה מוסך, והוא עשה כסף טוב, עד ש "התלבשו" עליו שלטונות המס ו "שחטו" אותו. כאן, בבורו-פארק, אומר ששון, טוב לו, העסק מתפתח, והוא משקיע בו את כל מרצו והונו.

שנה שלמה טרח ששון והכשיר את הקרקע לעסק שלו. על השאלה, מדוע דווקא שירות לנשים בלבד, ענה: "עוד לפני שניתן פסק הבד"ץ רציתי להקים דבר כזה, כי ראיתי שיש בעיה חמורה בשכונה הזו. נשים חרדיות אינן יכולות לנסוע עם נהג-גבר במכונית, בגלל איסור יחוד. ידוע לי על נשים שלא יצאו כל השנים מפתח ביתן, כי לא היה להן עם מי לנסוע. לא מזמן", מספר ששון, "היה כאן, באחת מחברות המוניות בשכונה, איזה עניין בין אשה דתית לנהג של החברה, ואנשים דיברו וריכלו. המקרה הזה נתן דחיפה לרעיון שירות המוניות של נשים לנשים".

צוות עובדות החברה החדשה מונה ארבע נהגות, כולן ישראליות לא-דתיות. ששון מקפיד על שורה של תנאים במוניות שלו: אסור לעשן, אין מדליקים רדיו במהלך הנסיעה, ושומרים על נקיון ועל יחס אדיב ללקוחות. לדברי ששון, נבחרו הנהגות שלו לאחר מיון קפדני, שכן "לא כל מי שרוצה בכבוד של נהגת ב "אסתר קאר-סרוויס" ראויה לכך".

אסתר, אחת הנהגות שזכתה בכבוד שהשירות ייקרא על שמה, מספרת כי ישנן בין הנשים-הלקוחות, שטורחות לברר בטרם תשתמשנה בשירות, לא רק אם הנהגת היא יהודיה, אלא גם אם היא אשכנזיה או ספרדיה ...

ומה יש לה, כנהגת, להציע ללקוחותיה הנשים? אומרת אסתר:
"ראיתי שהנשים כאן בשכונה לא מרוצות מחברות המוניות הקיימות, ובעיקר מהנהגים, שמורידים את הנוסעות ובורחים.אנחנו הרבה יותר אדיבות וסבלניות. אנחנו מחכות עד שהלקוחות נכנסות הביתה. כשצריך, אנחנו עוזרות להן לסחוב סלים, או עוזרות לילדים, מה גם שלנשים יש תמיד נושאים לשיחה עם נשים. כל זה עושה את שלו. עובדה שהן מתקשרות שוב ושוב".

המשרד של "אסתר קאר-סרוויס" ממוקם בתוך קרונוע, הניצב בקצה מגרש המוניות של החברה. הלקוחות אינן צריכות להטריח עצמן לכאן, אלא הן מזמינות את המוניות לאסוף אותן.

ומה אומרים הרבנים, האם נתנו לשירות החדש את ברכתם? ששון: "הגיעו אלי טלפונים ממספר רבנים מפורסמים, שביקשו לשמוע יותר פרטים על השירות שלי. חלק מהם כבר הסכימו לתמוך בו". ששון יודע כי תמיכת הרבנים, פירושה מעין "תעודת הכשר". הוא גם מודע לאפשרות, שמול אותם "רבנים מפורסמים" עלולים להתייצב "רבנים מפורסמים" אחרים בבורו-פארק, שבלשון עדינה יציעו לו גם הם הכשר משלהם, ולא בחינם ...

ועד שיגיע שמעו ושמו על "אסתר קאר-סרוויס" לכל בית חרדי בבורו-פארק, מוכן ששון להתאמץ ולהגיע לכל מקום – בתי ספר, בתי-כנסת, "שטיבלעך" – כדי לספר על החברה שלו, ולשכנע בנחיצותה, וכבר הגיעו אליו לא מעט הזמנות מגופים וארגונים חרדים, לבוא ולהשתתף בשיחות על צניעות ואיסור של יחוד.

כאשר פנינו לרבנים חרדים בירושלים, ושטחנו בפניהם את הרעיון של אלי ששון, מתוך כוונה לשקול הקמת שירות דומה גם בק"ק ירושלים, ובני-ברק, השיבו לנו כי "טרם בשלו התנאים לרעיון מהפכני כזה. מה גם שנאמר "כבוד בת מלך פנימה".

נראה איפוא, כי הגם שהשירות החדש "אסתר קאר-סרוויס" היה לשיחת היום בקרב חרדי ירושלים ובני-ברק, הם יאלצו להמשיך כמנהגם משנים, לנסוע במוניות מעורבות, כשהנשים יושבות, כמובן, מאחורי הגברים, ככתוב: "אחורי ארי ולא אחורי אשה" ...




© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 993 E 17 st., Brooklyn, ניו יורק (מערכת "ישראל שלנו") | בורו פארק, ברוקלין ניו יורק
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות