לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ספר החזנות הספרדית


מאת: נ. זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 6) - 08/02/1963 (יום ששי)
ספר תפילות של יהודי ספרד, עומד להופיע בקרוב בירושלים, בשם - "ספר החזנות הספרדית". מחבר הספר מר יצחק לוי, מנהל השידורים בשפה הלדינית ומדור הפולקלור והמוסיקה הספרדית ב "קול ישראל" ידוע גם כבעל מנגן (הוא גם בעל "ספר הרומנסות"). הספר כבר נמצא תחת מכבש הדפוס. נכללו בו 450 פיוטים, מזמורים ותפילות של יהודים יוצאי ספרד יושבי ישראל, תורכיה, יוון, בולגריה, יוגוסלביה, הולנד וצפון אפריקה. יובאו בו גם תרגומי הפיוטים המסורתיים והמזמורים של גדולי ספרד ומשורריה, שנכנסו כתפילות בסידור ובמחזור. תרגומים אלה הם מלפני גירוש ספרד ולאחריו; שכן היו נוהגים כידוע בהרבה מקומות לשיר אחד מקרא ואחד תרגום, ויש בתרגומים אלה עניין רב לחקר שפת לדינו.

בשיחה עם מחבר הספר נודע לי, כי הספר נועד לא רק למחקר, בא הוא לשמש גם מטרה עממית-אמנותית ולהעלות את קרנה של היצירה הישראלית המקורית בתחום המוסיקה המסורתית. מה גם שע"י הפצת נעימות מוסיקליות אלה, בעלות האופי הליטורגי, ניתן גם להעמיק את התודעה היהודית ולעשותן גורם מלכד ומאחד בקרב שבטי ישראל.

לפני שנתיים פירסם יצחק לוי את "ספר הרומנסות", שזכה להערכות חיוביות מצד יודעי דבר. כן כתב עליו גם פאבלו קאזאלס ואמר בין היתר שהוא מרגיש ב "ספר הרומנסות" בנעימות העממיות של קטלוניה ארץ מולדתו, שלפי דעתו מקורן הוא ללא ספק יהודי, דבר שיש בו כדי לאשר את השפעת [הגניוס] היהודי על עמי ארצות הים התיכון. מר לוי מדגיש כי את המקור היהודי למוסיקה יש לחפש דווקא בארצות הים התיכון. על "ספר הרומנסות" נתפרסמה הערכה חיובית בכתב-העת של אוניברסיטת גרנדה בספרד, וכן ב "אינדיצה קולטורל", כתב העת הרשמי של ממשלת ספרד. רבים מהפרופסורים של אוניברסיטת לוס אנג'לס וכן הפרופ' ברנט מלונדון, היסטוריון מפורסם לפולקלור ומוזיקה. ממשלת ספרד רכשה 40 טפסים מספרו של מר יצחק לוי, כדי להפיצם בין הספריות הספרדיות שממשלת ספרד מקיימת אותן בארצות שונות.

בקונצרט שהתקיים בקומפוסטלה אשר בספרד, במסגרת הכנס הבינלאומי של מוסיקאים ואמנים בינלאומיים, הופיע יצחק לוי, וגדולי המוסיקה ואמנים שנכחו בקונצרט זה גילו התעניינות רבה והערכה לרומנסות היהודיות-הספרדיות. בקונצרט זה השתתפו אנדרי סגוביה, ויקטוריה דה לוס-אנג'לס, גספר קסדו, אלכסנדר טנסמן ואמנים נודעים אחרים.

הצלחת "ספר הרומנסות" עודדה את המחבר לגשת למפעלו החשוב לאין ערוך מבחינה יהודית לאומית - והוא - האנתולוגיה העומדת להופיע בקרוב.

דפים בנושא:


הערות: הספר פורסם תחת השם: האנתולוגיה לחזנות ספרדית (בעשרה כרכים), בהוצאת המחבר והאגף לתרבות במשרד החינוך.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ירושלים | סנטיאגו דה קומפוסטלה, ספרד
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות