לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

20 אחוז מכל הקרפיונים בארץ הוטרפו ע"י הרבנות


מאת: נח זבולוני סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 6) - 06/01/1965 (יום רביעי)
עשרים אחוז מכל הקרפיונים הגדלים בבריכות בארץ, הוטרפו ע"י הרבנות הראשית.

מתברר שתנאי ההשרצה הנוחים הקיימים בארץ גורמים לריבוי טפילים ושרצים המטריפים את הדגה, והרבנות אינה מתירה את השיווק מבחינת הכשרות.

ריבוי הטפילים הגיע להיקף כה נרחב, עד שבבדיקות הכשרות שנערכו ע"י משגיחי הרבנות הראשית, נפסלו לשיווק קרוב לאלפיים טונות דגים בשיווי של כ-4 מיליון ל"י מתוך סך הכל של יבול שנתי של דגי הקרפיונים בארץ המגיע ל-10 אלפים טונה.

המעבדה לחקר מחלות הדגים בראשות הפרופ' מ. שילה, מנהל המחלקה לכימיה מיקרו-בילוגית בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ו "הדסה" נתבקשה לפתח תכשיר שישמיד את הטפילים. אולם החוקרים עמדו בפני בעיה שכל תכשיר כימי ארסי, שימית את השרצים המימיים הללו, עשוי לפגוע גם בדגים עצמם.

לאחר מחקרים שנערכו במעבדה בניר דוד ובמעבדות האוניברסיטה בירושלים, הצליחו לאחרונה החוקרים לפתח חומרים כימיים מיוחדים, המכילים רעל הפוגע בטפילים בלבד, החומרים מוכנסים אל תוך הבריכות ולמיכלי הדגים ומשמידים שם את הטפילים מבלי לפגוע בדגים.

תכשירים אלה שכבר נוסו בהצלחה, הוכנסו זה לא מכבר לשימוש סדיר בכל הבריכות בארץ. יחד עם זאת ממשיכים החוקרים לבדוק את הגורמים המביאים להתפשטות הטפילים במגמה לחסל את התנאים המסייעים לריבויים.

המחקר נערך בסיוע אגף הדיג שבמשרד הפנים האמריקאי אשר הקציב מענק מחקר בסך 38,375 ל"י למטרה זו.



צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הדסה עין כרם, ירושלים (בית הספר לרפואה) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה) | ניר דוד (המעבדה המרכזית לבריאות דגים (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות