לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מקדש שלישי

דיין אשם בכל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 14/06/1990 (יום חמישי)
לא מדובר עוד ביחידים. שש תנועות לפחות מנסות לקרב את הקץ. באחרונה האשימו "המכוננים" את משה דיין באחריות לאינתיפאדה

את הקרקע לאינתיפאדה הכשיר לפני יותר מעשרים שנה משה דיין, עת מסר את מפתחות הר הבית לידי הוואקף המוסלמי - זו טענתה של "קבוצת יהודים החרדים לדבר ה' ", שהקימה את "התנועה לכינון המקדש".

"התנועה" ארגנה לפני שנתיים ולפני שנה את "ניסוך המים" בחול-המועד סוכות על הר הבית - על כך פורסם בראשונה בשעתו ב "דבר" - והיא עוסקת בעליה להר הבית ושואפת להקים מחדש את בית המקדש כדי להקריב בו קרבנות.

תנועה זו היא כוכב-השֶבֶת שסביבו חגים כוכבי-הלכת: "נאמני הר הבית", הפועלים למימוש ריבונות ישראל בהר הבית; "עמותת מפרטי המקדש", בהנהלת פרופסור ישראל נבנצאל, ששמה לה למטרה לשחזר את המקדש ולאסוף את כל החומר ההלכתי-טכני הכרוך בכך; "מכון המקדש", בראשות הרב ישראל אריאל, לשעבר רבה של ימית, שאחת ממטרותיו היא ליצור גזעים אצילים של "פרות אדומות" שיועלו קורבן על הר הבית; "תערוכת מקדש השלישי", שבראשה עומד הרב אלבוים ושעוסקת בהצגת כלי המקדש, בגדי הכהונה, מכנסי הכהן הגדול, האבנט והמצנפת, ובאיסוף כלי שרת של בית המקדש, והארגון "אל הר ה' ", שעסק שנים בסיורי-משמר סביב הר הבית ובנסיון להשפיע על גופים רבניים שיעשו לקידום ענייני המקדש ושבינתיים שבק חיים לכל חי.

"התנועה לכינון המקדש" מוציאה לאור עלון, "יבנה המקדש", והיא עוסקת גם בבירור ההלכה כדי לוודא כיצד אפשר לבקר בהר הבית כשכולם טמאי מתים הם ורק אפר פרה אדומה עשוי לטהר אותם. בשלב זה הם ממליצים שלא להרגיז את החרדים ולשמור על כמה כללים. בראש וראשונה, על הגברים לטבול במקווה טהרה לפני עלותם על הר הבית, אשר לנשים - שאלה הלכתית זו יש לברר עם רבני "התנועה לכינון המקדש", שהם דוד בר חיים, אליעזר רוקח, עודד כיטוב, יוסף אלבום, ישראל שניידר ואליצור סגל. עוד הם ממליצים: לא לעלות להר הבית במדרגות המובילות לרמה שעליה מוצבת כרגע כיפת הסלע; לשמור על דיני מורא המקדש, לא להיכנס בנעלי עור, לא לירוק בפנים, להיכנס בכובד ראש, כיאה למי שנכנס לחצר המלך.

כאמור, "התנועה" תקפה באחרונה בחריפות את משה דיין, על שום שנטל את מפתחות הבית שלפני כאלפיים שנה זרקו הכהנים השמימה, בעת שריפת בית המקדש, ומסרם לידי הוואקף המוסלמי. "אותם מפתחות", כלשונם, "שהוחזרו עתה על-ידי אבינו שבשמים, נטל משה דיין ברגע של חולשה ורפיון ומסרם לידי צוררי ישראל", וזאת לאחר שאילץ את הרב הצבאי דאז, הרב שלמה גורן, לעזוב את הר הבית תוך איומים.

"התנועה" גורסת כי "חטא קדמון" זה גרר אחריו חטאים נוראים: חברון לא אוכלסה על-ידי יהודים, את אופירה וימית הרסנו במו ידינו, על יהודה ושומרון הכריזו כעל שטח כבוש, את סיני מסרו למצרים והנורא מכל - "בתוככי ירושלים עיר הקודש ישנם מקומות, בעיקר הסמוכים למקום המקדש שהינם, יודֶן ריין לישוב היהודי". מה לנו כי נלין איפוא, טוענים אנשי "התנועה", כי מוקד האינתיפאדה נמצא בהר הבית בית מקדשנו?

לדעת חברי התנועה, אנשי הוואקף המוסלמי על הר הבית עוקבים אחר תנועות השפתיים של בעלי חזות יהודית המגיעים למקום, כדי לוודא שאינם מתפללים, ויהודי המשתחווה אל מול מקום המקדש, קודש הקדשים, נזרק מההר. גם על בתי-המשפט יש בפיהם ביקורת. הללו מתחמקים, לטענתם, מלהגן על זכויות המתפללים היהודים ולכן מן הדין ששר הדתות יתקין תקנות שיסדירו את "סדרי הפולחן" במקום, אולם שר הדתות, לדבריהם, נמנע מלעשות זאת מסיבות פוליטיות.

המקום מוסיף להתנהל, לטענת "המכוננים", על-ידי אנשי המופתי הירושלמי, "שביקשו בזמנו למנוע עליית יהודים לארצנו על-ידי חיסולם והם מבקשים היום מגורבצ'וב לסגור את שערי ברית-המועצות בפני היהודים הרוצים לעלות לישראל". לדעת "התנועה", כל עוד הר הבית נתון בשליטת הוואקף המוסלמי, תחת פיקוחה של משטרת ישראל, השלב הראשון להחזרת כבוד ישראל וכבוד השכינה במקום הוא נוכחות יהודית מתמדת בה הבית. "ברגע שיהודים יוכלו להתהלך לפני השם כבני חורין, להתפלל שם ולהשתחוות אל מול הר הבית הר הקודש, יש תקווה כי יוכלו בקרוב במהרה בימינו גם להקריב קרבנות".

"התנועה" מקיימת זה כמה שנים עליות קבועות להר הבית פעמיים בשבוע (יום שלישי ושבת) וכן היא עורכת מדי פעם עליות וסיורים מאורגנים של כל חברי התנועה להר הבית. כידוע, אנשיה גם ניסו לנסוך מים בסוכות בהר הבית באמצעות כהן התנועה, שהיה לבוש "מדי כהונה" כשרים למהדרין. התומכים הנלהבים במצוות עליה להר הבית והמגשימים אותה בעצמם הם: הרב דב ליאור והרב אליעזר ולדמן מישיבת קריית ארבע, הרב שבתאי רפופורט מישיבת שבות ישראל באפרת, רבני ותלמידי ישיבת "הרעיון היהודי" של מאיר כהנא, הרבנים יהודה עמיטל ויעקב מדן מישיבת הר עציון, הרב יצחק גינזבורג, ראש ישיבת "קבר יוסף" בשכם, הרב ישראל אריאל לשעבר רבה של ימית והרב נחמן כהנא, אחיו של מאיר כהנא ותלמידיהם ואחרון אחרון - הרב שלמה גורן. התנועה גם עוסקת במאבק משפטי על מימוש זכות היהודים על הר הבית.

על כל הפעילות הקדחתנית הזו חולשת הנהלה בראשותו של עודד כיטוב וחברים בה עו"ד שבתי זכריה, דב אלבום ודוד בר-חיים.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1990
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב עלי הכהן 17, ירושלים (התנועה לכינון המקדש) | הר הבית ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות