לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מהעולם החרדי

"דגל תורה" נמכרה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 21/08/1990 (יום שלישי)
"אל נילכד בטעות נוראה כי בקבלת שררה אנו משנים דעה כלשהי, שאז גדולה הסכנה שיטעו לחשוב כי מכיוון שהיינו מרוחקים משלטון התנגדנו לציונות"

בעתונות החרדית הקיצונית מופיעות בימים אלה התקפות משולחות רסן על "דגל התורה", שבראשה עומד הרב שך, בגלל כניסת חברי הכנסת שלה לקואליציה הממשלתית.

"דגל התורה" מותקפת על כך שיש לה שני סגנים בממשלה הקיצונית ימנית הגורסת "אף שעל" בעוד שעמדתו של הרב שך היתה, שיש להחזיר שטחים תמורת שלום והוא התנגד אף להקמת ההתנחלות החרדית בעמנואל, שבגדה המערבית.

בביקורת מזכירים העיתונים, כי בעבר החרימו אנשי הרב שך את מפלגת "פועלי אגודת-ישראל" בטענה שנציגה, הרב בנימין ז"ל, כיהן כשר בממשלה ושיתף פעולה עם הציונים ועל עוד כהנה וכהנה מעשים העומדים בסתירה להשקפה התורתית.

לאנשי "דגל התורה" חרה במיוחד מאמר שפורסם בשבועון החרדי "דער איד", היוצא לאור מטעם חסידי סאטמר בניו-יורק, בו היתה התקפה חריפה על כך שנציגה של "דגל התורה" קיבל את המינוי לסגן שר הדתות. במאמר זה תחת הכותרת "דגל התורה נמכרה למשרד הדתות", מספר בעל המאמר את הסיפור הבא: יהודי בא לרב חפץ-חיים לשאול בעצתו, האם מותר לו, היות והוא עני מרוד וחסר פרנסה, להפיץ ספרים חיצוניים (לא דתיים). הרב אחז את היהודי בדש בגדו ושניהם יצאו מחוץ לבית. החפץ חיים הראה ליהודי כנסיה נוצרית ושאל: שמע ידידי, לאחרונה מת הממונה על צלצול פעמוני הכנסיה והכמרים מחפשים איש המוכן לקבל עליו תפקיד זה, אולי אתה חפץ לקבל עבודה זו? בעל המאמר ב "דער איד" השווה את המוקצה ליהודי חרדי במשרד הדתות.

במאמר תחת הכותרת "הערות למעשה", נותן הרב קרליץ פירוש רש"י על השינוי שחל במחנה "דגל התורה" ואומר, כי
"בנטילת תפקידים ממלכתיים על-ידי נציגים חרדיים בהכרעתו של הרב שך צריך להיזהר מאוד - יש לעשות רק את המוטל כדי להשיג מטרות חיוביות וחיוניות, אבל שום דבר מעבר לזה - לא שינוי בקו ובשיטה שבהשקפה, קל וחומר, לא הכרה או הודאה בסמכות ובריבונות של מדינה ושלטון שעל דגלם ממשיכה להיות חרוטה המרידה בהקדוש ברוך הוא ובריבונות של תורתנו הקדושה על כל שטחי חיינו".

בהמשך מסביר הרב קרליץ, כי
"למרבה הצער ניתן להבחין בזמן האחרון בלא מעט טישטוש ובילבול הדעת אצל נציגי ציבור הרואים בתפקידים כמו אלה עניין של כבוד ושל גדולה וכבר הגיעו אפילו לשימוש בהגדרה "כתר מלכות" לתפקיד של סגן שר, שאחר-כך נתברר שאפילו שררה וסמכות לא היו בזה". משום כך, אמר הרב קרליץ, "צריך לבאר בצורה חד-משמעית: לא נשתנה דבר מכל גישתנו והשקפתנו לגבי הציונות והמדינה בזה שמרנן ורבנן שליט"א הכריעו על קבלת תפקידים ממלכתיים, כשם שהליכתנו לבחירות לכנסת, כפי שהכריעו בזמנו גדולי ישראל זי"ע (זכותם תגן עלינו) לא הביאה לשום שינוי בזה שלוקחים תפקיד סגן שר או שר. אל נילכד בטעות נוראה כזו כאילו בקבלת שררה אנו משנים דעה כלשהי, שאז גדולה הסכנה שבעקבות זאת עוד יטעו לחשוב כי כאילו מכיון שהיינו מרוחקים משלטון התנגדנו לציונות ולמדינה".

הרב קרליץ מוסיף:
"התנגדותנו לאלה היא נחרצת ואינה יכולה להשתנות מפני שהציונות קמה ונועדה לעשוק את היהודי מאומנתו בהשם יתברך ומן התורה הקדושה, וממצוותיה ... לכן מובן מאליו, כי תפקיד של שר או סגן שר אינם יכולים לשנות מאומה מעמדותינו היסודיות בדבר שלילתה המוחלטת של הציונות אמה יולדתה של המדינה החילונית.

הכנסת היא טריפה, היא מהווה ניגוד גמור לכל התורה, וכן גם הממשלה שהיא זרוע הפועלת בשליחות אותה כנסת. מצידנו נמצאים שם אך ורק מחמת הכרעתם של גדולי ישראל, אבל לא בגדר של שאיפה אישית או איזו דרך חיים. דבר זה זר לנו בכל משמעות כזאת, במישרין או בעקיפין, עלולה לגרום נזקים קשים בחינוך הדור הצעיר"

מסכם הרב קרליץ את האני מאמין של "דגל התורה".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 84 Broadway, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת Der Yid - ויליאמסבורג) | רחוב הרב כהנמן 86, בני-ברק (בית "דגל התורה")
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות