לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מילה שהשתרשה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | ציתוטים (עמוד 10) - 14/12/1993 (יום שלישי)
החנוכיה אינה נותנת מנוח לנפשם של חרדים בירושלים. הסיבה שאליה נטפלו החרדים היא שלדבריהם המילה היא המצאה לשונית של חמדה בן-יהודה, אשת מחייה הלשון העברית, אליעזר בן-יהודה.

החרדים פונים לציבור שלהם שלא להשתמש במילה חנוכיה, במקום מנורה, כי אין אח ורע בלשון הקודש ולא בלשון האידיש, אלא זו מילה, "שבדתה מליבה אשתו של ב. י. שח"ט" (בן-יהודה שחיק טמיא, שפרושה קללה ידועה הנאמרת על רשעים, שחיק טמיא - מעוך עצמות).

הדוקטור ראובן סיון, הבלשן והמחנך הידוע, חבר האקדמיה ללשון העברית הגיב על דברי החרדים ואמר: אמנם, נכון שאת המילה חנוכיה פירסמה חמדה בן-יהודה, אבל לא היא שהמציאה אותה.
לדעתו המילה חנוכיה היתה נפוצה בין יהודים ספרדים דוברי ספניולית. ואילו בתם של חמדה ואליעזר בן-יהודה, דולה בן-יהודה-ויטמן, מאשרת ואומרת, כי חמדה הציעה את המילה חנוכיה במקום מנורה, ואליעזר בן-יהודה קיבל את ההצעה וכך השתרשה המילה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר ציתוטים 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ירושלים (שכונות חרדיות) | גבעת רם, דרך סימון, ירושלים (האקדמיה ללשון העברית - האוניברסיטה העברית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות