מועמדותה של הגב'
גולדה מאיר לראשות הממשלה עוררה בעייה הלכתית בה דשו כבר רבים, והיא: האם אשה יכולה לשמש בתפקיד ראש ממשלה, או לעמוד בראש משרה ציבורית אחרת?
ברמב"ם (
הלכות מלכים פרק 'א, הלכה ה') נאמר: אין מעמידין אשה במלכות שנאמר עליך מלך ולא מלכה, וכן כל משימות בישראל אין ממנים בהם אלא איש. עד כאן הרמב"ם. היו בין תלמידיו ששאלו: והלא דבורה אשה נביאה והיא שופטת את ישראל? תירצו זאת בכך, שדבורה היתה רק מלמדת להם משפטים. תירוץ נוסף: דבורה נתמנתה לתפקיד זה על-פי הדיבור ...
העילוי מגרודנא,
הרב יהודה גרשוני, מתלמידיו המובהקים של
הרב א. י. קוק ז"ל, שואל - בספרו "משפט המלוכה", שחיבר עם קום המדינה - על פסק הרמב"ם קושייה נוספת ומונה כמה מקרים שנשים שלטו ומלכו בישראל. בראש וראשונה - עתליה אשת יהורם בן יהושפט מלך יהודה מלכה כשבע שנים אחרי מות בנה אחזיה עד אשר מלך יהואש בן אחזיה (מלכים ב', י"א), ובתקופה מאוחרת יותר, בימי בית שני, מלכה, שלומציון המלכה, אחות שמעון בן שטח ואשתו של המלך ינאי אחרי מות בעלה תשע שנים.
לאור כל זה בא הרב גרשוני לידי מסקנה, כי מדובר במלך ולא במלכה אך ורק כאשר יש כמותה אצל הגברים. אבל אם האשה היא מורמת מעם והיא יודעת את תכסיסי המלכות יותר מגברים - היא קודמת להם.
נראה, כי על כך סומכים גם השרים
הדתיים שלנו במקרה הנוכחי.
הערות: הכתבה נכתבה מספר ימים לפני מינוי
גולדה מאיר לראש ממשלה אחרי מותו של
לוי אשכול שנפטר בזמן כהונתו, והעובדה שזו הייתה הפעם הראשונה שאשה מוצעת לתפקיד ראש הממשלה.
נח זבולוני היה חברו הקרוב של הרב יהודה גרשוני עוד מימי לימודיהם
בישיבת קמניץ. לאור זאת ולתוכן וסגנון הכתבה, אין כמעט ספק שהיא נכתבה על ידו.
צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By